«Як спілкуватися з дитиною»

 

·     Спілкування на рівних. Рівень очей.

·     Попросити дитину вас чому-небудь навчити.

·     Запитувати в дітей поради.

·     Цікавитися планами дитини та їх враховувати.

·     Запитувати в дитини її річ і стукатися до неї в кімнату.

·     Просити допомоги в чому-небудь. Після цього не критикувати.

·     Давати посильні доручення, що створюють ситуацію успіху.

·     Схвалення взагалі (у цілому).

·     Підтримка у важкій ситуації (навести приклад із власного життя, знайти три позитивних моменти — оптимістичний погляд на життя).

·      Не сюсюкати з дитиною. Розмовляти як з дорослим.

·     Зустрічати як кращого друга і проводжати.

·     Якщо ви не праві, просіть вибачення.

·     Дозволяйте дитині виражати свої почуття й діліться своїми.

·     Дозволяйте робити дітям помилки і зустрічатися з їхніми наслідками (негативний досвід — це теж досвід).

·     100 %-ва увага мінімум 15 хвилин щодня.

·     Концентруйте увагу не на помилці, а на тому, як вийти зі складної ситуації.

·     Тілесний контакт 2—3 рази на день мінімум.

 

«Як почути свою дитину»

(чого батьки не повинні робити)

 

·Накази, команди, що заперечують почуття. (Дитина плаче, розбила  коліно, дорослі: «Припини плакати!» — образа в дитини гарантована.)

·Попередження, застереження, погрози. («Якщо ти ще раз упадеш у цю калюжу...».)

·Моралі, проповіді («Учитися — це твій обов'язок» і т. д.

·Такі моралі викликають нудьгу, а потім і агресію).

·Поради й готові рішення («Я б на твоєму місці...»). Такі поради дратують дитину.

·Докази, нотації та висновки («У твоєму віці треба б знати...»). Нотації приводять до бажання боротьби і помсти.

·Критика, догани, обвинувачення («Усе через тебе...») приводять до уникання невдачі, низької самооцінки.

·Оціночна похвала (не хвалити, а говорити: «Я вважаю тебе...», «Мені подобається...»).

·Обзивання і висміювання (навіть жартівливі).

·Здогади та інтерпретація.

·Випитування та розслідування.

·Віджартування, відхід від розмови.

 

«Що треба пам'ятати батькам дитини,

яка зростає»

·Дитина формується під впливом того оточення, в якому зростає.

·Дитина, що зростає в оточенні критики, навчається засуджувати.

·Дитина, що зростає в оточенні ворожості, стане агресивною.

·Дитина, що зростає в страху, буде всього боятися.

·Дитина, що зростає в оточенні жалості, навчиться співчувати самій собі.

·Дитина, що зростає в оточенні глузувань, стане сором'язливою і боязкою.

·Дитина, що зростає в атмосфері заздрості, заздритиме.

·Дитина, що зростає в оточенні заохочення, навчиться бути впевненою у собі.

·Дитина, що зростає в атмосфері терпимості, навчиться бути терплячою.

·Дитина, що зростає в атмосфері любові, навчиться любити.

·Дитина, що зростає в оточенні схвалення, навчиться подобатися самій собі.

·Дитина, що зростає в атмосфері визнання, навчиться бути цілеспрямованою.

·Дитина, що зростає в атмосфері великодушності, буде щедрою.

·Дитина, що зростає в оточенні чесності та справедливості, навчиться бути правдивою та справедливою.